בגוגל אנליטיקס נוכל למצוא מידע רב המסייע למשווק המקצועי וגם לבעל העסק להבין את השיווק שלו ולקבל החלטות המבוססות על נתונים במקום על תחושות בטן.

אני רוצה להתעכב לרגע על המשפט האחרון על מנת להדגיש כמה הוא פשוט וכמה הוא עמוק! האמת שזה פשוט אדיר שבאינטרנט אפשר למדוד כמעט הכל. תחשבו רגע לעומקם של הדברים ותבינו את העוצמה האדירה שבמדידת ביצועי השיווק שלכם, מה שמאפשר לכם לשפר ולשדרג את התוצאות והכל מבוסס נתונים אמיתיים במקום על תחושות בטן ועל משפטים כמו "יש לי תחושה טובה ש….".

תפסיקו לנחש ותשתמשו בגוגל אנליטיקס

האמת היא שזה די עצוב שרוב בעלי העסקים אינם משקיעים במדידת ביצועים בצורה רצינית. אני יודע שאפשר להקים עסק או מיזם מצליח "במקרה" מבלי לדעת את המספרים אבל הרבה יותר נכון ובריא לבסס את ההחלטות השיווקיות והעסקיות על מספרים שמדברים בעד עצמם.

ישבתי בעבר לשיחה על מנכ"ל של אחת החברות הקמעונאיות המוכרות בארץ והוא אמר לי משפט שנחרט בזיכרוני: "כשהמספרים רשומים לא צריך לדבר" או במילים שלי המספרים מדברים בעד עצמם.

אז אחרי שהדגשתי את החשיבות הרבה שבמדידת הביצועים, הגיע הזמן לכתוב על כמה דברים שכדאי ומומלץ לבעל עסק / משווק ליישם במסגרת גוגל אנליטיקס, רק לפני כן חשוב לי לציין שאין המטרה לכסות את כל הטיפים כי יש המון אלא לספק כמה טיפים שיכולים לעשות הבדל משמעותי עבור כל עסק:

טיפ מס' 1: הגדירו גולים (מטרות) כדי לקשור בין התנועה לתוצאות
הדבר הראשון שחובה לעשות הוא להגדיר "גולים" (Goals), אם יותר נוח לכם, פשוט תקראו לגולים מטרות מדידות. המטרות המדידות מהוות את הבסיס לניתוח הנתונים של אופן הגלישה באתר שלנו. ישנם סוגי גולים שונים שאפשר להגדיר, אחד הגולים המשמעותיים ביותר הוא ביקור בדף מסוים באתר:
למשל ביקור בדף תודה אליו מגיעים לאחר פניה (השארת פרטים) או לאחר רכישה או לאחר רישום לניוזלטר וכדומה. זו גם במטרה הבסיסית ביותר והיא חשובה מאוד, כך נוכל לדעת מהו אחוז האנשים שביצע פעולה מסוימת בוודאות. למשל: אם הגדרנו "גול" דף תודה לאחר רכישה, נוכל למדוד במדויק מהו אחוז האנשים שהגיעו לאתר ורכשו מוצר. לאחר מכן נוכל לצלול עמוק יותר ולמדוד מהו אחוז האנשים שבצעו רכישה בהתייחס לכל אחד מאפיקי השיווק שלנו. אלו נתונים חשובים מאוד מכיוון שיתכן שאנחנו מרוצים מאחוז הרוכשים אך האחוז מורכב ממקורות עם אחוזים גבוהים ומשתלמים ומאפיקים עם אחוזים נמוכים שם אנו מבזבזים כסף.

טיפ מס' 2: תבצעו שיפורים ועדכונים ותמדדו אותם
כפי שאתם יודעים גוגל אנליטיקס מספק לנו נתונים אודות "ההתנהגות" של הגולשים באתר שלנו. אחרי שהגדרנו מטרות (ראו טיפ מס' 1), הגיע הזמן לבצע שיפורים באתר ולבדוק כיצד הם משפיעים על התוצאות. לכן חשוב לתעד את זמן העלאת השינויים לאתר על מנת שתוכלו להשוות בין התקופה שלפני השינוי לתקופה שאחרי השינוי – כך תוכלו למדוד את אפקטיביות השינויים שעשיתם וכיצד הם משפיעים על המטרות שהגדרתם. מידע מפורט יותר על שיפור ביצועים ויחס המרה תוכלו למצוא כאן.

טיפ מס' 3: קשרו בין גוגל ווב מאסטר טולס לגוגל אנליטיקס
קישור בין גוגל אנליטיקס לגוגל ווב מאסטר טולס יאפשר לנו לצפות בנתונים חשובים אודות התנועה האורגנית לאתר שלנו ישירות מגוגל אנליטיקס. אחד הדברים שאנו יכולים לראות בגוגל ווב מאסטר טולס הוא – מאלו ביטויים הגולשים מגיעים אלינו באופן אורגני וטבעי, אבל אחד הדברים החשובים לא פחות הוא ההזדמנויות שאנו יכולים למצוא תחת נתוני הצפיות שכל אחד מהביטויים שלנו מקבל. נתוני הצפיות מספקים לנו מידע אודות ביטויי זנב ארוך שאנו יכולים לרשום עבורם תוכן שידורג גבוה בגוגל לעתים בקלות מבלי מאמץ משמעותי.

טיפ מס' 4: בנו משפך (funnel) לגולים שהגדרתם
זוכרים שבטיפ מס' 1 המלצנו בחום להגדיר גולים אשר קושרים בין התנהגות הגולשים באתר לתוצאות?! אז לגולים האלה אפשר להגדיר נתיב שהמשתמש עובר דרכו באתר. למשל: המשתמש מגיע לאתר – מגיע לדף הזמנה – מגיע לדף סליקה – מגיע לדף תקנון – מבצע סליקה – מגיע לדף תודה. בניית משפך (funnel) כזה, מאפשרת לכם לראות היכן המשתמשים נוטשים לאורך התהליך וכך לשפר אותו מה שיגרום ליותר אנשים להשלים את הגולים שהגדרתם.

טיפ מס' 5: בדקו לעומק את הקישורים המפנים לאתר שלכם (Referrals)
אחד הדברים המשמעותיים שאנשים רבים אינם נותנים לגביהם תשומת לב ראויה הוא בדיקת האתרים המפנים לאתר שלהם. כאשר מבצעים בניית קישורים איכותית במסגרת פעילות של קידום אתרים אורגני מקצועי, חלק מהקישורים מביאים לתנועה איכותית טבעית המביאה למילוי הגולים שהוגדרו. רצוי וכדאי מאוד לזהות את האתרים שמהם מגיעה התנועה הטבעית האיכותית הזאת ולהעמיק שם את הפעילות האורגנית על מנת להגדיל את התנועה המגיעה ממקור יעיל זה.

טיפ מס' 6: זהו את הדפים שמהם יש אחוז נטישה גבוה
אחד הדברים שכל מנהל אתר ירצה לדעת הוא מאלו דפים יש אחוז נטישה גבוה. גוגל אנליטיקס מספק את המידע הזה ומאפשר למנהל האתר לשפר את הדפים שבהם יש נטישה מרובה של גולשים.

עד כאן להיום על גוגל אנליטיקס, זכרו שהבאת גולשים לאתר אינה מספיקה צריך להמיר אותם לפניות ורכישות ולכן אפיקים כגון קידום אתרים, פרסום בפייסבוק, שיווק באמצעות תוכן ועוד צריכים להימדד במטרה לשפר את הביצועים המופקים מהם באופן תמידי.

תודה שקראתם, מקווים שהחכמתם J

שי שאואט שי שאואט

מהנדס תוכנה, מנכ"ל

מה אני אוהב? אז ככה: ללמוד על התפתחות אישית והתפתחות עסקית, לשלב שיווק עם טכנולוגיה וחזון, אוהב ליזום, אוהב לעבוד עם Drivers (שגר ושכח) בזמני הפנוי המהנה תמצאו אותי מטייל (עדיפות חזקה לחו"ל), מתאמן (משתדל מאוד) ושותה קפה בים (ההנאות הקטנות של החיים).

Comments

comments