מבדק א"ב מציע דרך פשוטה לבחינת שינויים המבוצעים בעמוד אינטרנט, אל מול המצב הקיים, במטרה לקבוע איזו משתי הגרסאות מביאה לתוצאות טובות יותר. המבדק למעשה מאשר רעיון לעיצוב חדש, או לכל שינוי של אלמנט מסוים בעמוד הרלבנטי, במטרה לשפר את יחס ההמרה, עוד בטרם השינוי מבוצע בפועל.

a-b-testing
דרך פשוטה לבחינת שינויים המבוצעים בעמוד אינטרנט, אל מול המצב הקיים, במטרה לקבוע איזו משתי הגרסאות מביאה לתוצאות טובות יותר.

מבדק מסוג זה מאפשר קבלת החלטות המגובות בנתונים, זאת בניגוד לשיטות אופטימיזציה, הכוללות פרקטיקות של ניחוש – הוא מאפשר לשדרג הנחה לעובדה בשטח. מדידה של השפעת השינוי הנבדק על מדדי האתר, כדוגמת מספר ההורדות, מספר הנרשמים לרשימת הדיוור, מספר הרכישות, או כל מדד אחר מאפשרת לוודא שכל שינוי כזה מביא, בסופו של דבר, לתוצאות חיוביות.

בפני הגולשים מוצגות שתי גרסאות של אותו עמוד – והם יצביעו על הגרסה הטובה יותר; כיוון שאי אפשר להתווכח עם מספרים, התוצאות יהפכו את משחקי הניחושים ואת תחושות הבטן שלכם לידיעה ברורה.

ביצוע תדיר של מבדק א"ב ואופטימיזציה יקדם גדילת רווחים מהאתר, מספר הלידים, מספר ההרשמות לאתר, מספר ההורדות, האינטראקציה של הגולשים עם האתר ועוד, זאת תוך שהיא מלמדת את צוות האתר אודות הדרכים לשפר את ביצועו.

מבחן א"ב – מה בודקים

עקרונית, ניתן לבחון כמעט כל אלמנט שיווקי באתר שלכם: החל מכותרות, דרך קריאת לפעולה ותוכן עיקרי, תמונות ועוד. כלל האצבע הוא: אם אפשר לשנות – אפשר לבדוק. איננו טוענים כאן שחובה עליכם לבדוק כל "פיפס" קטן באתר, אלא להתמקד בגורמים המשפיעים ביותר, כדוגמת אלו שהוזכרו קודם.

כאשר מדובר על הודעת דוא"ל, ניתן לבדוק אלמנטים זהים לאלו של אתר אינטרנט (למשל – כותרת, קריאה לפעולה, אלמנטים גראפיים, תוכן, תיאורי מוצר). כאשר מדובר במודעה פרסומית ובמיוחד כזו המבוססת-טקסט, ישנם פחות אלמנטים הניתנים לשינוי ובמקרה זה, יהיה עליכם רק לבצע בדיקה של הכותרת הראשית, או של הטקסט עצמו.

קיימת חשיבות אף במבדק של הצעות שונות בהודעת הפרסום. אל תשכחו לוודא שכל נמען מקבל, בסופו של דבר, את שתי הגרסאות שלכם – את זו הנוכחית ואת זו הנבדקת.
באפשרותכם אף לבדוק מספר משתנים יחד, באופן שיעניק לכם תוצאות ברורות ומדויקות יותר, אולם עליכם לוודא שאתם עושים זאת לגבי כל הצירופים האפשריים, לדוגמא: כותרת א' עם ניוזלטר ב', כותרת א' עם ניוזלטר א', כותרת ב' עם ניוזלטר ב', כותרת ב' עם ניוזלטר א'.

מבחן א"ב A/B Testing
ביצוע תדיר של מבדק א"ב ואופטימיזציה יקדם גדילת רווחים מהאתר, מספר הלידים, מספר ההרשמות לאתר, מספר ההורדות, האינטראקציה של הגולשים עם האתר ועוד

משך זמן המבדק

מבדק א"ב לא מיועד להימשך יום או יומיים; מדובר על תקופה של מספר שבועות, לכל הפחות וכתלות בגודל התנועה הטיפוסית המגיעה לאתר. אין זה מומלץ לבצע יותר ממבדק אחד בעת ובעונה אחת.
משך זמן קצר מדי ומספר גולשים קטן, עשוי להוביל לתוצאות בלתי אמינות של המבדק. גם זמן מבדק ארוך מידי עשוי לעוות את התוצאות, כיוון שלאורך פרק זמן ארוך, נכנסים גורמים רבים יותר עליהם אין לנו שליטה. כך או כך, היו תמיד עם האצבע על הדופק וודאו כי אין משתנים ברקע שאולי פספסתם – כאלו העשויים להטות את תוצאות המבדק לכיוון כזה או אחר.

האם ניתן לבדוק שני משתנים סימולטנית?

מבדק א"ב (A/B Testing) מתייחס לבחינת משתנה בודד. נניח שאתם מעוניינים להעמיד את הכותרת למבדק ושברשותכם שלוש גרסאות כותרת אפשריות; תוכלו אז להריץ מבדק הכולל חלוקה לשלוש קבוצות גולשים (או נמענים, ככל שמדובר בהודעת דוא"ל).
לעומת זאת, בדיקה של יותר ממשתנה אחד באותו מבדק, הופכת אותו, למעשה, למבדק רב-משתנים – כזה המורכב יותר לביצוע.

לסיכום

בהתחשב בהשפעה שיש לתוצאות מבדק א"ב (A/B Testing) על הרווחים שלכם מהאתר, בהחלט שווה להשקיע מחשבה וזמן בתכנון קפדני וביצוע ראוי של המבדק. זכרו לבחון משתנה בודד בכל פעם; בנוסף, על מנת שתוצאותיו יהיו מהימנות ומובהקות יותר, העניקו לכל מבדק מספיק זמן לרוץ.

0 Shares
שי שאואט שי שאואט

מהנדס תוכנה, מנכ"ל

מה אני אוהב? אז ככה: ללמוד על התפתחות אישית והתפתחות עסקית, לשלב שיווק עם טכנולוגיה וחזון, אוהב ליזום, אוהב לעבוד עם Drivers (שגר ושכח) בזמני הפנוי המהנה תמצאו אותי מטייל (עדיפות חזקה לחו"ל), מתאמן (משתדל מאוד) ושותה קפה בים (ההנאות הקטנות של החיים).

Comments

comments