אם אתה משקיע בפרסום ושיווק של העסק שלך במסגרת האינטרנט ומניע אנשים לדפי נחיתה או לאתר האינטרנט שלך אך אינך מודד את הביצועים של מסעות הפרסום שלך ואינך מנתח את האופן שבו הגולשים מתנהגים בתוך האתר או את הפעולות שהם עושים בדף הנחיתה, אתה ככל הנראה משאיר כסף על הרצפה! כדי שזה לא יקרה אתה צריך להבין ולהפנים שלהביא אנשים לאתר שלך זה לא מספיק צריך להמיר אותם לפניות ולרכישות ולהבין אילו מאפיקי השיווק בהם אתה משתמש באמת מניבים לך פניות, רכישות והכנסות או מטרות אחרות ואילו לא, ובהתאם לכך להחליט אם והיכן אתה מעוניין להשקיע את הכסף שלך ואת המאמצים שלך.

ניתוח התנהגות גולשים ומדידת ביצועים

 

מה זה ניתוח התנהגות גולשים ומדידת ביצועים

ניתוח תנועת גולשים הוא למעשה מדידה מספרית של הפעולות שהגולשים עשו על מנת להסיק מהן מסקנות ותובנות לגבי כדאיות ההשקעה והחזר בפועל על ההשקעה (ROI – Return On Investment), ישנם נתונים שונים שאפשר למדוד כגון: כמה זמן אנשים שהו בדף מסוים, כמה זמן אנשים שהו באתר, כמה אנשים שלחו פרטים, כמה אנשים רכשו ועוד נתונים רבים נוספים וזאת בהתאם לאופי העסק ולמטרותיו הספציפיות..

סגמנטציה של הנתונים:

מעבר לכך אחד הדברים המשמעותיים שנרצה לבצע זה סגמנטציה של הנתונים ובמילים אחרות לחלק את הגולשים לקבוצות ולכל קבוצה למדוד את הנתונים המספריים שלה. ישנן כמה אפשרויות נפוצות לחלק את הנתונים למשל:

  • חלוקת קהל הגולשים לקבוצות לפי אזורי גאוגרפי ממנו הגיע הגולש למשל ממדינת הגולש
  • חלוקה לפי הערוץ השיווקי שממנו הגיע למשל: פייסבוק, גוגל, כתבה במאקו, פרסום בעיתון וכדומה
  • חלוקה לפי גילאים
  • ועוד… כל עסק ואופן החלוקה שמתאים לו על מנת למדוד ביצועים ולהסיק מסקנות

 

למה כדאי למדוד ולנתח את התנהגות הגולשים

אחד הדברים הבסיסיים אך יחד עם זאת המשמעותיים ביותר בפרסום/ שיווק מקצועי זה ללא ספק ניתוח תנועת גולשים ומדידת ביצועים. זה מדהים ואפילו בלתי נתפס שאנשים מפרסמים או משווקים את המוצרים שלהם מבלי למדוד את אפקטיביות הפרסום או איך אפשר להשיג באותו תקציב יותר מהפרסום. בעולם האינטרנט כמעט הכל ניתן למדידה ואם אתה מפרסם כדי להביא אנשים לאתר שלך או לדף הנחיתה שלך אך לא בודק מה הם עושים ברגע שהגיעו לאתר, אתה ככל הנראה משאיר כסף על הרצפה. מדידה וניתוח תנועת הגולשים מעבירה לבעל העסק נתונים אשר מאפשרים לו לקבל החלטות מהותיות על אופן השקעת המשאבים שלו. כך הוא יכול לראות מיד אילו אפיקים מניבים עבורו הכנסה ואילו לא ולקבל החלטות לגבי היקף ההשפעה בכל אחד מהאפיקים האלה. נכון להיום ישנם כלים שונים שמאפשרים לנטר, למדוד ולנתח את תנועת הגולשים כדוגמת: CrazyEgg, ClickTale, GoogleAnalytics ועוד.

 

למי זה מתאים

באופן עקרוני ניטור וניתוח תנועת גולשים מתאים לכל מי שעושה שיווק ברמה כזאת או אחרת באינטרנט אך יחד עם זאת כדי לעשות את הדברים בצורה מקצועית ולהשקיע בהם את הזמן הדרוש לרוב נדרש היקף פרסומי ותקציבי בינוני ומעלה כלומר תקציב פרסומי של לפחות כמה אלפי שקלים בחודש, אחרת לא תמיד המדידה והבקרה מצדיקה את ההשקעה אך יחד עם זאת לפרסם בלי למדוד זה בדיוק כמו להשקיע ולא לדעת מה יוצא לך מזה או במילים אחרות להמר וללכת לפי תחושות בטן ולא לפי תוצאות מספריות בפועל.

 

מה כדאי למדוד

הכל מתחיל בשאלה הזאת "מה בדיוק אנחנו רוצים למדוד?" וזה דבר שצריך להגדיר עם בעל העסק. פעמים רבות מה שנרצה למדוד זה את התוצאה הסופית כלומר: כמה פניות היו? כמה רכישות היו? אך זה לא המצב היחידי תמיד ובכל המקרים. לעיתים נרצה למדוד דברים נוספים בינהם:

  • כמה לקוחות חוזרים יש לנו: נתון זה עשוי להצביע על מספר הלקוחות או צורכי התוכן הנאמנים שלנו.
  • כמה זמן אנשים שוהים באתר: נתון זה עשוי להצביע על איכות התוכן הקיים באתר שלנו, מה שלאחרונה מתחזק מאוד כפרמטר בתחום של קידום אתרים בגוגל. זה מאוד פשוט, ככל שאנשים מבלים באתר שלנו זמן רב יותר, כך גוגל מבין שהתוכן שאנו מספקים לגולש איכותי יותר.
  • בכמה דפים אנשים צפו במהלך שהייתם באתר: ככל שאנשים צופים בדפים רבים יותר הדבר עשוי להצביע על עניין רב יותר מצדם.
  • כמה אנשים בצעו רכישה: כמה אנשים בסופו של דבר בצעו רכישה. מאילו אפיקים הם הגיעו? האם מדובר בלקוחות חוזרים? מהו סל הקניות הממוצע ללקוח?
  • אילו מערוצי השיווק מביא לכמות הרכישות הרבה ביותר? יתכן מאוד שנרצה להשקיע את מירב התקציב שלנו בשיווק באפיק זה אך לא בהכרח. יתכן שנרצה לדעת מהי העלות שהשקענו בלהביא את הלקוח על מנת להשוות נתון זה עם היקף הרכישה שלו וזאת על מנת להבין את אפקטיביות הפרסום ועד כמה הוא רווחי בצורה נכונה.
  • ועוד נתונים רבים נוספים שעשויים להשתנות מעסק לעסק ויש להגדירם טרם תחילת העבודה.

 

מה שיפה ומקל בכל מה שקשור למדידת ביצועים היא שקיימים כלים סופר איכותיים בדיוק למטרה הזאת, כאשר אחד מהכלים השמישים ביותר הוא לא אחר מכלי המדידה מספר 1 של גוגל ששמו – גוגל אנליטיקס.

 

לסיכום, שיווק מקצועי דורש מהמשווק ומבעל העסק מדידה עקבית של התנהגות הגולשים באתר וזאת על מנת לספק לבעל העסק את התובנות ואת היכולת להשקיע את משאביו באפיקים הנכונים ביותר להתפתחות העסק.

 

תוכן זה נכתב על ידי שי שאואט, מהנדס תוכנה ומייסד חברה יויומדיה.

 

נשמח לסייע לכם למדוד ולשווק את הפעילות האינטרנטית שלכם באופן מקצועי.

התקשרו: 072-2992112

להתראות

שי שאואט שי שאואט

מהנדס תוכנה, מנכ"ל

מה אני אוהב? אז ככה: ללמוד על התפתחות אישית והתפתחות עסקית, לשלב שיווק עם טכנולוגיה וחזון, אוהב ליזום, אוהב לעבוד עם Drivers (שגר ושכח) בזמני הפנוי המהנה תמצאו אותי מטייל (עדיפות חזקה לחו"ל), מתאמן (משתדל מאוד) ושותה קפה בים (ההנאות הקטנות של החיים).

Comments

comments