כל עסק צריך שתהיה לו תוכנית עסקית וזאת על מנת להכין את האסטרטגיה הנכונה לקידום העסק אשר תמשוך יותר לקוחות אל העסק. התוכנית העסקית הכרחית על מנת לקדם את העסק או הארגון שלך להצלחה. אז איך עושים זאת באופן מועיל לעסק? המשיכו לקרוא.

תוכנית עסקית
איך לכתוב תוכנית עסקית מנצחת

בניית האסטרטגיה הנכונה עבור תוכנית עסקית אפקטיבית

בכדי שתוכלו לבנות אסטרטגיה רלוונטית, עליכם להכין את הפרטים הבאים:

תקציר מידע ארגוני

סיכום קצר של המצב הנוכחי של העסק שלכם.

תיאור העסק\החברה שלך

הסבר על המוצר או השירות של העסק שלך ומהו הפתרון אשר אתה מציע עבור הלקוחות שלך.

ניתוח שוק

הכינו מחקר על תחום העיסוק והתעשייה בה אתם עובדים, דרכי השיווק שלכם ומתחרים.

אודות המוצר או השירות

רשימת המוצרים שאתם מוכרים או השירות שאתם מציעים.

שיווק ומכירות

הגדירו את הדרך שבחרתם לשווק ולמכור את המוצר או השירות שלכם.

הגדרת יעדים למימון

סכום הכסף שתצטרכו לגייס בין 3-5 השנים הבאות.

מחקר והכרת השוק

בכדי שתוכלו לכתוב את התוכנית העסקית האידיאלית, יהיה עליכם להכיר לעומק את החברה שלכם, המוצר אותו אתם משווקים, התחרות במשק וכח השוק. זכרו כי זו האחריות שלכם לדעת מידע זה אודות העסק שלכם והתעשייה בה בחרתם. רכשו ידע וקראו כל פיסת מידע חיונית הנוגעת בתעשייה זו ושוחחו עם קהל היעד שלכם ככל הניתן.

הגדירו את היעד של התוכנית שלכם

תוכנית עסקית כפי שיזמים נוהגים להגדיר כוללת: "מסמך כתוב המתאר את מהות העסק, מערך המכירות ואסטרטגיית השיווק, כמו גם הרקע הפיננסי ורווח צפוי וגם דוחות הפסדים." אף על פי כך, ישנן דרכים נוספות בהן העסק שלכם יוכל להכיל מטרות ויעדים נוספים.

חשבו על התוכנית שלכם כעל מפת דרכים אשר נועדה לספק הנחיות והכוונה כך שהעסק יוכל לתכנן את העתיד שלו ויעזור לכם להימנע ממכשולים בהמשך הדרך.

דבר נוסף שכדאי שתיקחו בחשבון הוא אופן מימון העסק. האם אתם משלמים הכל בעצמכם או ממנפים אותו להשקעה. כך, אם ברצונכם למשוך משקיעים, אז מטרת התוכנית שלכם תצטרך לכלול יעדים אחרים, ואתם תצטרך לכתוב את התוכנית אשר תפנה אליהם ותשכנע אותם להשקיע ברעיון שלכם. עליכם לדאוג שהתוכנית שכתבתם תהיה ברורה ומובנת ככל הניתן. כאשר אתם מגדירים את התוכנית שלכם, עליכם לוודא כי הגדרתם באופן אישי יעדים אלו.

בנו פרופיל חברה משכנע

פרופיל החברה שלכם צריך להכיל את ההיסטוריה של הארגון שלכם, כמו גם סל המוצרים והשירותים אשר אתם מציעים, קהל היעד שלכם, המשאבים העומדים ברשותכם, הדרך בה אתם מתכונים לפתור את הבעיה עבור הלקוח ומה הופך את העסק שלכם לייחודי.

פרופיל חברה  תוכלו למצוא לעיתים קרובות באתר הרשמי של החברה, וזאת על מנת למשוך יותר לקוחות פוטנציאלים ובעלי כישרונות אחרים. כמו כן, פרופיל החברה שלכם יוכל לתאר את החברה ברמת התוכנית העסקית. לא דיי בכך כי מדובר בחלק חיוני בתוכנית העסקית שלכם, מדובר גם באחד מהדברים הראשונים שיהיה עליכם לכתוב במסגרת התוכנית העסקית שלכם.

הכינו תיעוד ומסמכים בכל הנוגע לעסק שלכם

מה הדבר החשוב ביותר שרוצים המשקיעים שלכם לקבל? כסף כמובן. עליכם לוודא שיש בידכם כל מסמך המתעד פעולות אודות העסק שלכם, על מנת שהמשקיעים יוכלו לוודא כי ההשקעה שלהם תשתלם בסופו של דבר. זו בדיוק הסיבה לכך שהמשקיעים רוצים לדעת הכל אודות העסק שלכם.

על מנת שתוכל לעזור להם לעזור לך, עליך להכין אל מסמך אפשרי החל מהוצאות, תזרים מזומנים ותחזיות עתידיות בתעשייה. כמו כן, אל תשכח לרשום גם את כל הפרטים הקטנים כגון אסטרטגיית המיקום שבחרת בצירוף הסכמי הרישום.

אסטרטגיה לתוכנית שיווק כבר יש לכם?

תוכנית עסקים טובה תמיד תכלול אסטרטגיה ותוכנית אגרסיבית לשיווק העסק. כמו כן, יהיה עליכם להגדיר את השגת המטרות השיווקיות שלכם. דוגמאות ליעדים שתוכלו להשתמש בהם:

  1. הצגת המוצרים החדשים
  2. הרחבת השוק או מיתוג מחדש של המוצר הקיים
  3. אזורים ומיקומים חדשים עבור החברה
  4. שיפור מכירות המוצר עבור השוק שהוגדר או בהתאם לטווח המחיר הרצוי
  5. הצעת מוצר רלוונטי נוסף למוצר שהלקוח ביקש או הציעו אותו כעסקת חבילה
  6. הכנת חוזים לטווח ארוך עבור הלקוחות האידיאלים שלכם
  7. העלאת מחירים מבלי לפגוע במספר המכירות
  8. שיפור המוצר
  9. הכנת אסטרטגיה לשיווק תוכן
  10. שיפור ייצור המוצר והמשלוח שלו

לכל אחד מהיעדים הנ"ל תצטרכו להגדיר מטרות נוספות הנגזרות מיעדים אלו, כמו גם טקטיקות אשר יסייעו לכם להשיג את המטרות שהגדרתם. בשלב הגדרת היעדים של התוכנית העסקית שלכם, אתם מבינים יותר לעומק את המה והלמה של משימות השיווק שלכם למשך שנה מראש. בשלב היישום, אתם מתמקדים בתחום המעשי אשר עונה על השאלות; מי, איפה, מתי ואיך. ככה בדיוק בונים את תעלת השיווק אשר תעבוד לטובתכם.

דוגמא לבניית תעלת שיווק מבוססת תוצאות באינטרנט היא על ידי פרסום בגוגל ובניית אתר או דף נחיתה אשר תפקידו לאסוף לידים, באמצעותם תוכלו לסגור יותר עסקאות ולמכור יותר.

עליכם להבין כי עמידה ביעדים שהגדרתם תגבה מכם מחיר. עליכם להכין בתוכנית העסקית אזור ייעודי הכולל את התקציב עבור כל אחת מהפעולות שתכננתם לבצע. זה יהיה בהחלט מועיל אם תוכלו ליצור תקציבים נפרדים עבור זמן העבודה של הצוות ולתקצב בנפרד את העלויות החיצוניות.

I See you now – הציגו את התוכנית באופן שקל לקרוא ולהבין אותו

כאשר אתם מציגים את התוכנית העסקית שלכם בעיני הקוראים הפוטנציאלים הרלוונטיים, אתם יכולים להיתקל במגוון רחב של האנשים הרלוונטיים, החל מבנקאים והון סיכון לעובדים. אף על פי כי מדובר בקבוצה מגוונת, מדובר בקבוצה ייחודית שכדאי להשקיע בה.

הכירו את המשקיעים שלכם ולמדו מה מעניין אותם. אם תדעו מה מעניין אותם, תוכלו לשים זאת בחלק העיקרי של התוכנית. אם תוכלו לכלול מספר תחומי עניין וערכים המאפיינים את המשקיעים שלכם, תוכלו להשתמש בכולם עבור התוכנית שהכנתם. כך לדוגמא, בנקאים יהיו מעוניינים לקבל גיליונות מאזן ותזרים מזומנים, בעוד שקרנות הון סיכון יעדיפו להסתכל דווקא על הרעיון העסקי וצוות הניהול שלך.

הסבירו למה זה כל כך חשוב לכם

בין אם אתם משתפים את התוכנית שלכם עם משקיעים, לקוחות או חבר צוות שלכם, התוכנית שלכם צריכה להראות לאדם לו אתם מציגים עת הרעיון כי אתם מלאים תשוקה ומקדישים את כל כולכם להצלחתה של התוכנית.

כך, לאחר שהמשקיע יבין כמה אכפת לכם מהצלחת העסק והאמונה שלכם בתוכנית שהכנתם, סיכויים טובים יותר שהוא יירתם למשימה ביחד אתכם. תוכלו לדון על הטעויות שעשיתם ולמדתם מהם, הבעיות שאתם מעוניינים לפתור ולרשום את הערכים שלכם והדרכים שלכם להתבלט מעל כולם.

אל תפחדו לשתף את החזון שלכם עם השותפים הפוטנציאלים שלכם, להיפך; האמינו באמונה שלמה בהצלחת הרעיון שלכם לפי המתכונת הנוכחית הכוללת את ההשקעה הנדרשת והצוות שגייסתם לעבוד אתכם.

ספרו את הסיפור שעמד מאחורי הרעיון 
סיפור טוב יכול למכור מוצר בינוני אך מוצר טוב לא בהכרח יוכל להימכר ללא אמצעי שיווק נכון. אם תדעו כיצד לספר את הסיפור שלכם, תוכלו לגייס גם משקיע התחבר לרעיון העומד מאחורי המוצר וגם ללקוח הקצה אשר יקנה מכם שוב ושוב לאורך זמן.

0 Shares
מושיק קלינמן מושיק קלינמן

מקדם אתרים

מושיק קלינמן, מקדם אתרים חרוץ ונעים הליכות, בעבר עבד בחברת יויומדיה, תמיד נזכור את למושיק את הדברים הטובים הרצינות והמחויבות לעבודה.

Comments

comments