אם גם אתם מבינים את חשיבות זמן השהיה של הגולשים באתר שלכם, כאן תמצאו מגוון טיפים שיסייע לכם להשיג את המטרה. אך לפני כן חשוב שנבין את המשמעות של שני המושגים האלה:

 

מהו אחוז היציאה / העזיבה?
הכוונה לאחוז הגולשים שהגיעו לאתר וביקרו בדף אחד בלבד, כלומר לא המשיכו לדף אחר כלשהו באתר אלא נטשו את הדף. אמנם לא תמיד אך בדרך כלל זה סימן לא טוב מכיוון שלרוב זה מראה על הבעת חוסר עניין וחוסר רצון להעמיק בתוכן ולכן (שוב לרוב) נראה שאחוז היציאה מהדף הראשון אליו נכנס המשתמש יהיה נמוך ככל האפשר.

 

מהו משך פעילות הפעילות באתר?
הכוונה לזמן הממוצע שבו משתמש גולש באתר. כמעט תמיד נרצה שהמשתמש יגלוש באתר זמן רב ככל האפשר היות וזה מראה על עניין גבוה יותר שהמשתמש מביע באתר. ברור שזה לא תמיד נכון וקיימים יוצאי דופן, למשל, כביכול עלול להיות מצב של דף עם תוכן לא ברור שהמשתמש מתעקש להבין וכדומה… אך לרוב, משך פעילות גבוה מעיד על עניין של המשתמש ולכן נתייחס אליו כסממן חיובי.

משתמש נוטש את האתר
המשתמשים נוטשים את האתר? עם כמה שינויים קטנים, מדידה, ניסוי וטעייה תוכלו לשפר את אחוז הנטישה ואת הזמן בו שוהים המשתמשים באתר שלכם

שימו לב שאחוז היציאה ומשך הפעילות באתר קשורים מאוד זה לזה והמכנה המשותף שלהם הוא העניין שהמשתמש מביע באתר, עוד על הקשר בין שני המונחים האלה בהמשך. אך לעת עתה מה שחשוב להבין זה שמדובר בני מונחים חשובים ששווה לשים לב אליהם ולפעול למען שיפורם בהתמדה.

 

מדוע כדאי להתאמץ לשפר את זמן השהיה של הגולשים באתר?

אם נבצע רגע הקבלה למציאות ולחיי היום יום אז מכירים את זה שאתם נכנסים לחנות ומרגישים לא נוח, לא טוב, לא כיף ומיד אתם מחפשים את הדרך לצאת כמה שיותר מהר בלי שהרגישו שהייתם שם?! לעומת זאת מכירים את החנויות שחוויה להיכנס אליהם ושאפילו אם אתה גבר שקניות בקניון זה לא שיא הכיף בשבילו 😉 מתאים לך לעשות בהן שופינג? זו הקבלה שמתאימה לאתר שנותן לך תחושה טובה ונעים לגלישה לעומת אתר שאיך שנכנסת אליו בא לך לברוח.

 

פחות זמן באתר מוביל לפחות פניות
האם האתר שלכם מעניין, נעים ומזמין לגלישה? הפרמטר של כמות הזמן הממוצעת שבו המבקרים גולשים באתר שלכם מהווה אינדיקציה לכמה עניין הצלחתם לייצר אצל המשתמשים לאחר שהם כבר הגיעו לאתר. זמן שהייה ארוך של משתמשים באתר עשוי להצביע על עניין גבוה שאם ימונף נכון עשוי להביא להמרות רבות ואילו זמן גלישה קצר באתר שלכם מצביע על כך שככל הנראה האתר אינו מספיק מעניין ולכן מביא לנטישה מהירה של מבקרים מה שאומר שיש דברים באתר שאתם חייבים לתקן אם אתם רוצים לייצר אצל הגולשים יותר עניין ומבחינתכם יותר מוניטין ויותר המרות.

 

פחות זמן באתר תורם לאחוז נטישה גבוה יותר מהעמוד הראשון Bounce Rate
אחת הדרכים למדוד את כמות העניין של המבקרים באתר שלכם היא באמצעות הפרמטר "אחוז נטישה" ובאנגלית BOUNCE RATE, אשר משמעותו היא אחוז הגולשים שנטשו מהדף הראשון באתר אליו הם נכנסו. כמובן שזמן שהות נמוך באתר הולך יד ביד עם אחוז נטישה גבוה כלומר עם אנשים שנכנסו לאתר ולא דפדפו לדף השני אלא נטשו אותו מיד.
יחד עם זאת יש מקרים בהם אחוז נטישה נמוך אינו בהכרח רע כפי שתקראו מיד.

 

מי הם יוצאי הדופן שעבורם אחוז נטישה נמוך אינו בהכרח רע
תארו לכם מצב שבו המשתמש חיפש מידע מסוים ומצא אותו, יתכן שהוא ינטוש מיד את האתר לאחר שמצא את המידע דוגמאות לאתרים כאלה (אך ישנן עוד דוגמאות רבות כאן תמצאו את הבולטות כדי להמחיש את הרעיון) הם אתרים אשר מספקים מידע מאוד ספציפי שאינו דורש ירידה לפרטים. למשל, אתר מזג אויר או אתר שמציג את שעות כניסת ויציאת השבת – שניהם דוגמאות לאתרים אינפורמטיביים עם מידע מאוד ספציפי שאינו מצריך את הגולש לרדת לפרטים, לדפדף לדף נוסף או לקרוא תוכן מעבר לחצי דקה.

 

איך יודעים מהו אחוז הנטישה באתר וכמה זמן בממוצע אנשים מבקרים באתר?
אם יש לכם גוגל אנליטיקס באתר תוכלו בקלות לראות את הזמן הממוצע שבו אנשים גולשים באתר שלכם ואת אחוז הנטישה באתר שלכם כך:

קהל – סקירה כללית – ומכאן תוכל לצפות בשני הפרמטרים הרלוונטיים שהם "שיעור יציאה" ו – "משך פעילות ממוצע באתר".

זמן ממוצע לגולש ואחוז הנטישה
כך מנווטים אל צפיה בזמן ממוצע לגולש ואחוז הנטישה

 

איך אדע אם זמן השהיה באתר הוא נמוך או גבוה?
כפי שכבר כתבתי זה תלוי בסוג התוכן ובכמה הוא דורש התעמקות למשל דף באתר המציג מזג אויר יומי צפוי להיות בעל משך פעילות נמוך ושיעור יציאה גבוה ואילו דף המכיל מאמר בנושא "כיצד מזג האויר משפיע על חווית הגולש בים…" עשוי לדרוש התעמקות קריאה ולכן משך הפעילות בו צפוי להיות גבוה יותר.

דבר אחד בטוח, כמעט תמיד – ככל שהגולשים ישארו זמן רב יותר באתר שלכם עולה הסיכוי שהם יבינו מה יש לכם להציע להם ולכן עולה הסיכוי לכך שיפנו אליכם.

 

האם משך הפעילות באתר משפיע על הקידום האורגני?

מעבר לכך אני סבור שמשך הפעילות הממוצע באתר ובכל דף באופן ספציפי הוא סיגנל חשוב מבחינת גוגל שערכו ילך ויעלה מכיוון שהוא מראה מעל ומעבר לכל ספק כמה אנשים מתעניינים בתוכן שאתם מציעים להם ולכן משפיע באופן משמעותי ואף הולך וגובר על מיקום האתר בתוצאות הטבעיות ולכן אפשר לראות בשיפור משך הפעילות של הגולשים באתר חלק מתהליך של קידום אתרים אורגני עם חשיבה מעט מעמיקה.

 

אני כותב "חשיבה מעט מעמיקה" שזה קצת מתיימר / פלצני אך אני סבור כך כי התעסקות מסוג זה אינה בסיסית כמו כתיבת תוכן, אופטימיזציה לתגיות מטא, בניית קישורים וכדומה. פעילות מסוג זה דורשת ראש גדול ולא תמיד רואים את התוצאות מיד ולכן לדעתי לפחות היא דורשת לקוח עם תקציבים המאפשרים לעשות את הפעילות הזאת. במילים אחרות פעילות זו אינה קונבנציונלית ולרוב לא תהיה מבוצעת על ידי מקדם האתרים מכיוון שהיא דורשת זמן, הרבה עבודה,ידע, מחשבה על חווית משתמש ולפעמים גם ניסוי ותהיה.

 

אוקי…. אז אחרי שהבנו כמה משך הפעילות ואחוז היציאה חשובים כעת ניגע בכמה דברים שיסייעו לכם לשפר אותם.

 

איך להגדיל את משך הפעילות ולהקטין את אחוז היציאה

 

דברו אל המשתמשים בגובה העיניים
אנשים אוהבים לעשות עסקים עם אנשים טובים וכהקבלה אפשר להגיד שאנשים אוהבים לקרוא תוכן של אנשים טובים. תכתבו או יותר נכון תשוחחו עם המשתמשים שלכם בגובה העיניים. אל תכתבו גבוה, אל תתפלצנו, תזכרו אנשים מתאהבים באנשים וידידה אמרה לי בעבר משפט שלא אשכח "כשיש אופי יש במי להתאהב" אז שוב, דברו עם הגולשים בגובה העיניים ותנו להם ולכם את ההזדמנות להתאהב בכם.

 

הציפו את התוכן החשוב כדבר הראשון שהמשתמש רואה
מניסיון זה טיפ שגם כן טוב לקידום אתרים אורגני ונתן לי אותו ידיד לתחום הקידום האורגני. חשוב מאוד שהתוכן שהגולש מצפה לראות יופיע בחלק העליון של האתר ככל האפשר. אל תתנו לגולש לגלול ולגלול למטה, אל תתנו לו לעבוד קשה ואל תעייפו אותו שימו את התוכן הרלוונטי לגולש למעלה ככל האפשר. אולי תתפלאו אך זה יתרום משמעותית גם לקידום האורגני של האתר שלכם מכיוון שגם האלגוריתם של גוגל מצפה למצוא את התוכן הרלוונטי לביטוי המקודם שלכם בחלק העליון של הדף ככל האפשר.

 

טפלו בנראות נקיה ומסודרת של האתר
רוב הגולשים יגלשו באתר שלך מספר שניות ולאחריהן יקבלו מיד החלטה האם האתר שלך נראה מספיק טוב כדי לפנות אליך או כדי לדפדף לעמוד הבא  או כדי להישאר בעמוד הנוכחי ולתת צ'אנס לתוכן או האופציה הגרועה מבחינתך – לנטוש מבלי לחזור שוב. "תמונה אחת שווה אלף מילים" כך אומר המשפט הידוע אך בהחלט ניתן להגיד את אותו הדבר על – "מבט אחד שווה אלף מילים". בדומה להיכרויות עם בני אדם – היופי אינו החשוב ביותר אך יחד עם זאת חשוב שתהיה כימיה ובסיס להמשך הקשר. במקרה שלנו המשך הקשר הוא כל דבר חוץ מנטישת המשתמש וכאמור כדי למנוע את נטישת המשתמש מידית עם כניסתו לאתר נראות האתר, הסדר באתר ועיצובו יכולים להשפיע באופן משמעותי.

 

טיפ נוסף בהקשר זה הוא איכות התמונות באתר שלך, מומלץ מאוד לקנות תמונות ברמה ולא תמונות חינמיות. זה ישפר משמעותית את נראות הדף ואת חוויות המשמש ויסייע למשתמש להחליט ששווה לצלול לתוכן. תמונה היא מסוג הדברים שהמשתמש יכול לצרוך את תוכנה במהירות ולכן היא משפיעה מידית על חווית המשתמש באתר ומסייעת לו לייצר רושם ראשוני. באופן אישי אני מאוד אוהב לקנות את התמונות ב – DepositPhotos לאו דווקא מכיוון שיש להם את התמונות הכי טובות (ממש לא), אלא מכיוון שיש להם מבצעים טובים ושווה לעקוב אחריהם כדי לקנות תמונות בדולר ומטה. בהקשר זה שווה לציין שאם אתם מעלים תמונות חשוב לבצע אופטימיזציה לתמונות כדי שלא ישפיעו לרעה על זמן הטעינה של האתר ויסייעו לקידום האורגני של העמוד הרלוונטי בתוצאות הטבעיות.

 

טיפ נוסף בהקשר זה הוא שימוש בוידאו: שימוש נכון בוידאו יכול לסייע מאוד להעביר את המסר מכיוון שיש הרבה אנשים שיעדיפו לצפות בסרטון יותר מאשר לקרוא את התוכן. מעבר לכך אם אתם מופיעים בסרטון אנשים יכולים להחליט מיד האם הם מתחברים אליכם ובמידה וכן עשיתם צעד גדול בדרך לטלפון ומשם למכירה. בהקשר תוכלו להרחיב על שימוש אפקטיבי בוידאו ושימוש ביוטיוב כפלטפורמה לסרטונים שלכם בקישור הזה.

 

בצעו אופטימיזציה למובייל
מצד אחד אחוז הגלישה ממובייל הולך ומתחזק ומצד שני סטטיסטית לרוב אחוז הנטישה ממובייל גבוה יותר. הסיבה לכך היא שמכשיר המובייל פחות נוח לגלישה משני היבטים עיקריים: הראשון – מהירות הגלישה במובייל נמוכה משמעותית  והשני – פחות נוח לגלוש במסך קטן. מסיבות אלה חשוב מאוד לעשות אופטימיזציה לגולשים מהסלולר. בהקשר הזה גוגל בשיתוף עם חברות נוספות דוחפת לשימוש בטכנולוגיית AMP שלפחות בארץ עדיין לא ממש תפסה, אך בשורה התחתונה הרעיון הכללי הוא שתוודאו שהאתר שלכם נעים לשימוש מבחינת נראות ומהירות מהמכשיר הסלולרי. להרחבה בנושא טכנולוגיית AMP היכנסו לכאן.

בנוסף כלי תוצרת גוגל עצמה שיסייע לכם לבצע את אופטימיזציה למובייל הוא: https://testmysite.withgoogle.com

 

כמה קל לקרוא את התוכן באתר שלכם?
כבר קרה לכם שנכנסתם לאתר עם תוכן מעולה אך קשה מאוד לקרוא אותו? אתם בודאי לא לבד. אני זוכר את הימים שהיה טרנדי לכתוב את התוכן באותיות קטנות, ככל שהאותיות היו קטנות יותר כך האתר היה "צעיר" יותר. אז זהו שזה רעיון לא טוב… אם אתם רוצים שגולשים באמת יקראו את התוכן שלכם בחרו בפונט קריא, דוגמה לפונט מעולה הוא Assistant שהוא פונט חינמי של גוגל זה גם הפונט שנכון לעכשיו אני משתמש בו באתר הנוכחי לאחר שבחנתי לא מעט פונטים. חשוב מכך השתמשו בפונט בגודל 16 פיקסלים לכל הפחות. כמו כן חשוב לרווח בין השורות וכמובן בין הפסקאות.

 

היתרון של הפונט שציינתי הוא שהוא מגיע בכמה משקלים ויש לו נראות מאוד נקיה וקל לקרוא אותו.

 

ואם כבר מדברים על קלות ונוחות הקריאה: האם אתה מחלק את הטקסט לפסקאות? האם אתה מרווח מספיק בין השורות? אלה דברים שחשוב לעשות מכיוון שהן מקלות על המשתמשים להישאר זמן רב יותר באתר שלכם ולצרוך את התוכן. האם הכותרות ברורות וכך גם תתי הכותרות וכמו כן סימני הפיסוק נמצאים במקום? אם כן זה סימן שאתה בכיוון הנכון מכיוון שאתה משקיע בתוכן של האתר שלך.

 

האם אתם מייצרים קישורים זמינים, בולטים ושמישים בין דפי האתר שלכם?
אחד הדברים שמשפיעים מאוד על אחוז היציאה מהדף הראשון שהמשתמש נכנס אליו הוא האם בכלל יש לו אפשרויות זמינות, רלוונטיות ומעניינות להמשיך לקרוא. האפשרויות האלה הן לא אחרות מקישורים פנימיים לדפי האתר שלכם. הקישורים האלה יאפשרו למשתמש לנווט מרצונו החופשי בין דפי האתר, להכיר אתכם טוב יותר. שימוש בטכניקה של קישורים פנימיים תקטין את אחוז היציאה ותעלה את משך הפעילות באתר. כמו כן קישורים פנימיים אהובים על גוגל ולכן יסייעו לתהליך הקידום האורגני של האתר שלכם.

 

שפרו את מהירות טעינת האתר שלכם
ודאי אתם יודעים שאנשים באינטרנט חסרי סבלנות וידפדפו בקלות לאתר הבא. אם האתר שלכם לא נטען מהר מאוד אחד הדברים הקלים שהמשתמשים יכולים לעשות הוא קליק לאחור והופ לקפוץ לאתר של המתחרה. לכן חשוב מאוד לוודא שהדפים באתר שלכם נטענים מהר. יש כמה דרכים לעשות את זה אחת הדרכים היותר נוחות לדעתי היא להשתמש בדוח של גוגל אנליטיקס כדי לסכם את המהירות באתר בדפים החשובים ביותר.

 

כדי להגיע לדוח הזה:
התנהגות – מהירות אתר – הצעות להגברת מהירות דף. (שימו לב שהדוח של מהירות האתר מופק בלייב כלומר באותו הרגע ולכן לוקח לדוח זמן להיטען)

ניווט להצעות לשיפור מהירות הדפים בגוגל אנליטיקס
כך מנווטים אל הצעות לשיפור מהירות הדפים

 

ולסיום, אני מקווה שתיקח לפחות דבר אחד מהמאמר הזה ותשתמש בו כדי לשפר את זמן השהות באתר וכדי להקטין את אחוז העזיבה של המבקרים. נתראה בתוכן הבא:)

שי שאואט שי שאואט

מהנדס תוכנה, מנכ"ל

מה אני אוהב? אז ככה: ללמוד על התפתחות אישית והתפתחות עסקית, לשלב שיווק עם טכנולוגיה וחזון, אוהב ליזום, אוהב לעבוד עם Drivers (שגר ושכח) בזמני הפנוי המהנה תמצאו אותי מטייל (עדיפות חזקה לחו"ל), מתאמן (משתדל מאוד) ושותה קפה בים (ההנאות הקטנות של החיים).

Comments

comments