רבות דובר על שתי הגישות לקידום אתרים אורגני הקיימות בשוק – קידום כובע לבן (white hat) וקידום כובע שחור (black hat). ניתן למצוא חסידים לשתי השיטות אולם עם התקדמות פיתוח אלגוריתם החיפוש על ידי חברות מנועי החיפוש מתרבים התומכים בקידום אתרים אורגני בשיטת white hat. אולם מה הוא באמת ההבדל בניהם?

 

ההבדל בין קידום אתרים אורגני בשיטת כובע לבן – white hat לקידום אתרים אורגני בשיטת כובע שחור – black hat, הוא השיטות והטכניקות השונות המשמשות בידי מקדמי האתרים לשיפור הדירוג של אתר או דף אינטרנט מסוימים במנועי חיפוש.

 

קידום אתרים אורגני הנו תהליך שבמהלכו היקף ואיכות התנועה לאתר אינטרנט משתפרים בהדרגה. ככל שציון האיכות של אתר מסוים גבוה יותר כך יהיה מקומו גבוה יותר בתוצאות החיפוש (SERP) ואותו אתר יקבל תנועת מבקרים גדולה יותר. מי שקובע את ציון האיכות הם מנועי החיפוש ובכל מה שקשור לישראל גוגל שבה מתנהלים מעל 95% מהחיפושים. למעשה כיום, עם 70% בממוצע מנפח התנועה המגיע ממיקום בתוצאות הראשונות של מנועי החיפוש, קידום אתרים אורגני הנה אחת מאסטרטגיות שיווק האינטרנט המבוקשות ביותר.

 

 

אז איך מעלים את ציון האיכות של האתר על מנת להתברג גבוה יותר בתוצאות החיפוש?

מנועי החיפוש קובעים את הדרוג במנוע החיפוש על ידי אלגוריתם חיפוש משוכלל המפותח ונשמר בסודיות רבה. אולם למרות סודיותו אלגוריתם החיפוש מבוסס על עקרונות מסוימים הידועים היטב למומחי SEO המכירים את העקרונות האלה מניסוי, תהיה והפעלת הגיון בריא.   קידום אתרים אורגני עוסק בהטמעת עקרונות אלו בתהליך הקידום על מנת לשפר את דירוג האתר, ההבדל בין קידום בשיטת כובע לבן – white hat לקידום בשיטת כובע שחור מתייחס בעיקר לשיטות המשמשות בכדי לנסות להטמיע עקרונות אלו ולשפר את דירוג החיפוש של אתר האינטרנט.

 

 

ההבדל המהותי בין קידום אתרים כובע לבן לקידום אתרים כובע שחור

2 שיטות הקידום באות במטרה לדרג את האתר גבוה בתוצאות החיפוש. יחד עם זאת במסגרת קידום אתרים כובע שחור (Black hat) מבוצעים ניסיונות לשפר את דרוג החיפוש בשיטות מטעות שאינן לגיטימיות / אתיות מבחינתם של מנועי חיפוש. למעשה במסגרת קידום אתרים "שחור" מתבסס המקדם על שיטות "מהירות" שמטרתן להביא לקידום מהיר של האתר בגוגל על חשבון שמירה על כללי אתיקה אותם מכתיבה גוגל, כללי אתיקה שבעיקרם באים לשמור על איכות ומהימנות התוכן אותו מקבל המשתמש. חשוב לדעת שככל שהאלגוריתם של מנועי החיפוש ובראשם גוגל הולך ומשתפר, הוא יודע לזהות אתרים המשתמשים בקידום שחור ונוטה יותר ויותר לתת להם עונש – ידני או אלגוריתמי _(מידע נוסף בהמשך). בניגוד לקידום "כובע שחור" קידום אתרים "כובע לבן" (white hat) עוקב באדיקות אחר הקווים המנחים של מנועי החיפוש ומטמיע שיטות קידום תוך שמירה על כללי אתיקה שמה שמוביל אותם זה מתן ערך ותועלת אמתיים ללקוח. בסופו של דבר במסגרת קידום אתרים כובע לבן המקדם מספק ערך אמיתי לגולש ומבצע את העבודה בעקביות ובאדיקות ויודע שהתוצאות יגיעו ככל שהמשתמש יקבל יותר ערך.

 

 

מאפיינים ושיטות המשמשות בקידום כובע שחור (black hat)

קידום אתרים אורגני בשיטות פסולות של כובע שחור
קידום אתרים אורגני בשיטות פסולות של כובע שחור – קידום מהיר שעשוי להביא לקבלת עונש שיעלים את האתר מתוצאות החיפוש

שיטת כובע שחור black hat היא שיטת קידום המעמידה את מנועי החיפוש לפני המשתמש ביצירת התכנים. בשיטה זו מנסים המקדמים להערים על מנועי החיפוש תוך הימנעות מיצירת תכנים יקרים. אם גוגל "אוכל" את ההטעיה האתר עשוי להתקדם במהירות ואם לא האתר עלול לעוף מתוצאות החיפוש או לעוף מהעמודים הראשונים בגוגל עד להודעה חדשה מה שיצריך טיפול בעונש מגוגל. חשוב לציין שגם אם גוגל "אוכל" את ההטעיה בחודשים הראשונים בהמשך הדרך האלגוריתם צפוי לעלות על כך שמדובר בקידום שחור מטעה ואז האתר עשוי לעלות על פילטר שיזרוק אותו רחוק בתוצאות החיפוש או לחילופין, ולעתים רחוקות יותר, עשוי להינתן עונש ידני, מה שאומר שבודק מטעם גוגל בדק את הפעולות הנעשות לצורך קידום האתר והחליט להטיל עליו עונש ידני. למידע נוסף על עונש מגוגל לחצו כאן.

 

Spamdexing – שימוש חוזר בפסקאות / ביטויים שאינם קשורים באופן רציונאלי ורלוונטי לתוכן בכדי לבצע מניפולציה ולהבליט ביטויי מפתח שאינם רלוונטיים בפני אלגוריתם האנדוקס של התוכן.

 

Keyword Stuffing – העמסה של רשימות ארוכות של מילות מפתח ללא מידע ראוי הנלווה אליהם. בעבר מקדמי כובע שחור היו משתמשים בשיטה זו בעיקר בתגית keywords עד שגוגל הודיעה שלא תעשה יותר שימוש בתגית זו עקב שימוש נפוץ שאינו ראוי בשיטת הספאם הזו.

 

Invisible Text – הסתרת טקסט למטרת יצירת מניפולציה על עכביש החיפוש של מנועי חיפוש. הטמעת טקסט בצבע לבן על רקע לבן לדוגמא או טקסט בכל צבע שיושב על רקע זהה כך שלא ניתן לראותו. נכון להיום מנועי החיפוש יודעים להתמודד עם המצב הזה אך עדיין קיימים ניסיונות לבצע מניפולציות על מנועי חיפוש בשיטה זו. לדוגמה במידה ולאתר מסוים יש מתחרה חזק, אתר קטן יותר יכול להשתמש בשמו של המתחרה תוך כדי הסתרת שמו בשיטה זו.

 

Doorway Pages – זהו עמוד אינטרנט פיקטיבי שהגולשים לעולם לא יראו ואשר הוקם אך ורק ל"עיניי" עכבישי מנועי החיפוש בכדי להערים עליהם כך שידרגו את אתר האינטרנט גבוה יותר בדירוג החיפוש. מה שקורה בפועל ברגע שגולש מגיע לעמוד זה שלאחר זמן קצר מאוד הוא מנותב לדף אחר.

 

Invisible iFrames – מדובר על עמוד האינטרנט שאינו שייך שייך לחברה המארחת ומפיצה אותו, באמצעות פריימים (iframe) חבויים. שיטה זו עלולה לעשות שימוש לרעה בתכנים מאתרים אחרים או אפילו מאפשרת לאתר הספאם להפיץ וירוס לדפדפן הגולש מבלי שהוא מודע לכך.

 

 

מאפיינים ושיטות המשמשות בקידום כובע לבן (white hat)

קידום אתרים אורגני כובע לבן
קידום אתרים אורגני כובע לבן – הקידום איטי יותר ודורש עבודה עקבית אך גם בטוח יותר

קידום אתרים אורגני בשיטת כובע לבן white hat מייצר תכנים למשתמשים ולא רק למנועי חיפוש. המטרה הראשית של קידום כובע לבן white hat היא לקדם את נגישות האתר. לא רק שקידום כובע לבן white hat ממלא אחרי כל קווי המנחה של אופטימיזציה למנועי חיפוש אלא שהוא מבטיח שהתכנים אותם רואים המשתמשים הם אכן אותם תכנים שמנועי החיפוש רואים. קידום אתרים בשיטת כובע לבן white hat הוא קידום המתרכז בתוכן איכותי ומועיל לגולש, רלוונטיות התכנים, מבנה ראוי ותכנים שנכתבו כהלכה ויהיו שימושיים לאנשים שיקראו אותם. קידום כובע לבן white hat שם דגש גם על לינקים איכותיים cross-linking בין עמודים פנימיים באתר ובניית קישורים איכותית עם מקורות מהימנים.

 

 

מי מהשיטות קידום כובע לבן white hat או כובע שחור black hat יותר אפקטיבית?

קידום אתרים אורגני הוא בחלקו מדע ובחלקו אומנות ולכן ישנו מגוון רחב של דעות לגבי האפקטיביות של כל אחת מהשיטות, אולם רוב מקצועני התעשייה יסכימו שלמרות שקידום אתרים כובע לבן white hat הוא קידום הדורש זמן והקצאת משאבים גדולה יותר בתחילת הדרך, זהו סוג הקידום שיבטיח גם תוצאות טובות בהמשך בעוד שקידום בשיטת כובע שחור black hat מביא תוצאות בזמן קצר מאוד הוא ברוב המקרים מוביל להחרמה, סילוק או הסרה טוטאלית של האתר מהאינדקסים בגלל שימוש בשיטות לא אתיות בסופו של דבר. חברות מנועי החיפוש משפרות את אלגוריתם החיפוש שלהם בדרך קבע. מאז 2010 ביתר שאת כאשר החזון שלהם הוא תוצאות חיפוש מוטות מחפש ולא מנוע חיפוש. מגמה זו מטה את הכף עוד יותר לעבר קידום כובע לבן white hat.

 

 

אנו ביויומדיה מתמחים בקידום אתרים אורגני בשיטת הכובע הלבן white hat אשר מטרתו להביא לכם תנועה איכותית ומיקום גבוה במנועי חיפוש לאורך זמן. אנו יודעים למקסם את התנועה האיכותית הרלוונטית לאתרכם באמצעות מדידת ביצועים ושיפור יחס ההמרה באתר. פנו אלינו עוד היום לקבלת הצעת מחיר לקידום אתרים בגוגל בשיטות כובע לבן white hat טלפון – 072-2992112

שי שאואט שי שאואט

מהנדס תוכנה, מנכ"ל

מה אני אוהב? אז ככה: ללמוד על התפתחות אישית והתפתחות עסקית, לשלב שיווק עם טכנולוגיה וחזון, אוהב ליזום, אוהב לעבוד עם Drivers (שגר ושכח) בזמני הפנוי המהנה תמצאו אותי מטייל (עדיפות חזקה לחו"ל), מתאמן (משתדל מאוד) ושותה קפה בים (ההנאות הקטנות של החיים).

Comments

comments